Mérgezett Egér

Keresztanyám egyszer azt mondta: "Gyűjtsd az élményeket!" Azóta megyek, mint a mérgezett egér...

Friss topikok

Ködös szeptember 1-je a Bakonyban

2012.09.05. 23:56 Mérgezett Egér

Üdv kedves barátaim és ismerőseim! Legalábbis úgy sejtem, hogy nagyjából belőletek áll az olvasóközönségem. Már csak miattatok is összeszedtem magam, bevackoltam a kanapéra, hogy a nyári szabadságok után újra rávessem magam a klaviatúrára. Meg hát megfogadtam magamban, hogy ebben a blog dologban kitartó leszek!

Túl vagyunk néhány forró hónapon. Ennek ellenére nem fürödtem a Balatonban, bár háromszor is voltam a szüleim telkén, Kéthelyen. Júliusban két hétvégén, amikor a levegő hőmérséklete 20 fok körülire csökkent, a víz lehűlt és még esett is. Utoljára két hete, vasárnap jártunk ott. Szombaton még Neunkirchenben, Ausztriában voltunk egy repülőmodell napon, amikor is elfelejtettem bekenni magam naptejjel. Először egy kb. 1 méteres diófa árnyékában próbáltam menedéket keresni, de annyira alacsony volt, hogy ez leginkább csak ülve sikerült. Majd egy esernyővel igyekeztem menteni a menthetőt. Ennek ellenére pecsenyevörösre égett a hátam, a vállam és persze szétizzadtuk magunkat. Onnan egyenesen Kéthelyre autóztunk, de túl későn érkeztünk ahhoz, hogy csobbanni tudjunk. Másnap reggel szélviharra és 22 fokra ébredtünk, a Balaton parton a földön lapulva feküdtünk és a popcornos állvány mögé bújtunk, hogy ne fagyjunk meg a fürdőruhában.

Persze nyaraltunk is, ezúttal Karintiában, Ausztriában, de erről majd később számolok be Nektek. Inkább egy friss túraélménnyel kezdek. Múlt szombaton az Országos Kéktúra Bakonybél és Zirc közötti szakaszát teljesítettük 8 főből álló kis csapatunkkal. Persze megint kifogtuk a jó időt... Budapesten esett, amikor útnak indultunk az Árpád-hídtól. Az autópályán aztán abbamaradt az eső, de Bakonybélhez közeledve újra eleredt. Bakonybélen a pecsét a Vadszőlő Szálló recepcióján van, itt húzódtunk meg, amíg a két túravezető autót cserélt. (Mindkettővel a célállomásra el, majd onnan egy kocsival vissza.) A recepciós nagyon kedves volt és nem csak velünk, hanem mindenkivel aki betért.

A fogadót elhagyva kereszteztük a főutat, majd elhagytuk a buszfordulót és szinte azonnal az erdőben voltunk. Az út emelkedni kezdett és csakhamar egy árok alakult mellettünk. A hőmérséklet 14-15 fokos volt, az eső hol rákezdett, hol elállt, de ekkor is csöpögött ránk a fákról. Mindennek tetejébe sűrű köd volt, ami a Barátok útjára (1702-ben létesített, Bakonybélt és Pannonhalmát összekötő út) érve kísértetiessé, ugyanakkor meseszerűen széppé varázsolta az erdőt szeptember első napján.

A Kőris-hegy felé bandukolva egyik túratársunk egy geoládát rejtett el az egyik fa tövébe.

A kőris-hegyi pecsételőhelyhez közeledve az erdei út a csúcsra menő autóútba torkollott, majd újra visszabújt a fák közé. Úgy látszik ezt az útépítők figyelmen kívül hagyták, mert az ösvény leágazásánál viszony új állapotú szalagkorlát állja el a túrázók útját... Mindegy, mi egyébként is inkább a betonúton akartuk folytatni a felfelé kapaszkodást, mert velünk tartott gyengénlátó barátunk, Szilárd is, akinek így könnyebb volt a hegymenet, nem mintha nem menne át minden akadályon, amit a természet elé gördít, legyen szó kidőlt fáról, sziklákról vagy csúszós és meredek lejtőről.

A pecsét a Kőris-hegyen található repülésirányító radarállomás előtt, egy oszlopon függött. Ekkor is épp esett, úgyhogy a tinta kissé szétázott a füzetünkben. Innen egy tábla szerint a csúcson lévő Vajda Péter kilátó még 50 méterre volt. Felérve a kilátást ezúttal kevésbé élveztük - a nagy köd miatt nem is másztunk fel rá -, azonban kiváló esőmenedékként szolgált. Itt elköltöttük ebédünket, de nem tartott sokáig a pihenő. Este 8-ra ugyanis már puccba vágva a Margitszigeten volt jelenésem, a sógornőm lánybúcsúján. Úgyhogy a cél az volt, hogy 6-ra hazaérjünk. (Fél 7-re sikerült, de 8 óra 3 perckor már a sziget bejáratánál voltam.)

A hegyről való leereszkedés után viszonylag eseménytelen út következett Borzavárig. Felüdülés volt azonban az utat szegélyező rengeteg szederbokor. Jó időben érkeztünk, már mézédesre értek a bogyók, úgyhogy marokszám szedtük és ettük. Borzavárra a templom mellett kibukkanva 2 óra körül érkeztünk, ami a kitűzött 6 órás hazaérkezést tekintve jó idő volt, viszont a presszó, ahol a kéktúra pecsétet be kellett volna gyűjteni, délután 1 és 3 óra között zárva volt. De a gyakorlott kéktúrázó ettől nem riad meg, hanem becsönget a szemközti panzióba és szerez egy céges bélyegzőt. A Magyar Természetjáró Szövetség ugyanis ezt is elfogadja igazolásként.

Borzavártól már csak néhány kilométer volt Zirc. A város szélén belebotlottunk egy video- és rádiószerviz régi rádiókkal teli kirakatába. Miután csaknem átszeltük a települést, megérkeztünk az utolsó bélyegzőhelyre, a vasútállomásra. Útközben elhaladtunk a ciszterci apátság épülete mellett. A templom éppen felújítás alatt volt, teljesen beállványozva.

Annak ellenére, hogy Budapesten csupán reggel esett az eső és délután már hétágra sütött a nap, mindeközben mi 14 fok körüli időben és ködben túráztunk, kissé erőltetett menetben, hogy időben odaérjek a sógornőm lánybúcsújára, nagyon szép túra volt. Ismét meg kellett állapítanom, hogy a Bakony gyönyörű, és méltatlanul mellőzik sokszor a túranaptárakból.

Címkék: túra Bakony Országos Kéktúra

Ausztria "Grand Canyon"-ja - 2. rész

2012.07.23. 21:56 Mérgezett Egér

Az előző esti grillezésből még volt maradék, úgyhogy egy közös reggeli keretében ezt eltűntettük. Előtte azonban - eleget téve a recepción talált kiírásnak - bejelentkeztünk, majd egyből ki, és rendeztük a számlát. A sátorbontás után összeszedtük a társaság másik felét a panziónál és irány Lackenhof. A télen sípályaként üzemelő helységben nyáron is közlekedik egy kétüléses felvonó a hegyre.

A kötélvasút 800 m-ről csaknem 1500 m-re vitt fel minket. A hegytetőn először csak a legközelebbi kilátópontig sétáltunk fel, amit kb. negyed óra gyaloglással el is értünk. A kilátás az Alpokhoz méltóan gyönyörű volt és a párás levegő ellenére is láthattunk havas hegycsúcsokat a távolban. Ezen a napon is irdatlan kánikula volt, de a kíváncsiság győzött.

A csapat szinte teljes létszámban vágott neki az Ötscher hegy meghódításának. A meleg azonban jó néhányunkat legyőzött, úgyhogy kettesével, hármasával szép lassan csökkent a csúcstámadók társaságának létszáma. A húgommal kitartóan araszoltunk felfelé a sziklás hegyoldalon, de a tempót nem bírtuk tartani. A kemény mag azonban rendíthetetlenül folytatta az utat a csúcs felé. Mi ketten egy darabig követtük őket, végül mi is feladtuk. Féltünk attól, hogy még ha fel is érünk a hegytetőre, nem lesz elég időnk megpihenni, mert a többiek már indulnak majd lefelé. Úgyhogy kinéztünk egy helyes kis sziklaperemet, ahonnan be lehetett látni a környező hegyeket és az alattunk lévő mélységet, és leültünk, ebédeltünk, beszélgettünk, élveztük a hűs hegyi levegőt, amiben persze - a naptej ellenére - kellőképpen le is égtünk.

Mikor a banda legkitartóbb emberei leértek oda, ahol mi a húgommal időztünk, csatlakoztunk hozzájuk. A hegyről lefelé jövet szép lassan mindenkit összeszedtünk, akit felfelé menet elhagytunk. Mindenki élvezte a hegyi kalandot, függetlenül attól, hogy a csúcson vagy lejjebb töltötte el ideje nagy részét.

A felvonó alsó állomásán az egyik autóban utazó társaságtól elbúcsúztunk, ők elindultak hazafelé. Mi azonban a hazaút előtt a harmadik autóval egyetemben visszamentünk az Erlaufsee-hez és megmártóztunk a 17 fokos, 800 m magasan fekvő hegyi tóban. Talán még sistergett is a bőrünk mikor belementünk a vízbe, annyira melegünk volt! :) A túravezetőnket egekig magasztalták a többiek az ötletért. :)

Jó tudni:

Lackenhof felvonó:
Hegy- plusz völgymenet 13,5 euró/fő, www.lackenhof.at

Címkék: Ausztria Lackenhof

Ausztria "Grand Canyon"-ja - 1. rész

2012.07.16. 23:21 Mérgezett Egér

Korábban a férjem egy túraegyesületben önkéntes túravezetőként tevékenykedett. Az egyesület már a múlté, legalábbis számunkra, viszont az ott összeverbuválódott társaság a mai napig megmaradt. A szervezetből már mindenki kilépett, de barátokként továbbra is együtt járunk túrázni. A férjem és egy szintén kivált túravezető barátja egy évre előre megtervezik a túranaptárt, amit kiküldenek a banda tagjainak. Ősztől tavaszig általában havi két túrát tervezünk, kivéve télen, akkor többnyire csak havi egy túranap van. Nyáron a nagy meleg és a szabadságok miatt nem szoktunk menni. Idén június végén tartottuk az évadzáró túrát. Ezúttal - mint ahogy eddig minden évben egyszer - külföldre mentünk, ráadásul most két napos kirándulást terveztünk.

Úticélunk az Ausztria "Grand Canyon"-jának nevezett szurdok az Ötscher Naturparkban. Ez alkalommal sokan összejöttünk, tizenhárman, három autóval vágtunk neki a hétvégi kalandnak. Budapest-Hegyeshalom-Bécs-St. Pölten útvonalon haladtunk, majd itt letértünk és Wienerbruckig meg sem álltunk. Itt van az Ötscher Természeti Park egyik bejárata. Leparkoltunk, összeszedtük a túrázáshoz szükséges holmikat, hátunkra vettük a hátizsákot, jól bekentük magunkat naptejjel, mert iszonyatos hőség volt és elindultunk. A parkban egy kisvonat is közlekedik, így ha szándékunkban áll arra is felszállni, akkor érdemes kombinált jegyet vásárolni belépéskor.

Az Ötschergräben hatalmas sziklafalak között vezet, amelyekről helyenként órási vízesések esnek alá. A szurdok alján pedig kristálytiszta és jéghideg vízű patak csörgedezik. Wienerbruck irányából könnyű dolgunk van, mert az út folyamatosan lejt, így mindenféle erőlködés nélkül csodálhatjuk a természet szépségét.

Mindenki másképp élvezi a canyon adta lehetőségeket: láttunk a vízesések sziklafalán ereszkedő hegymászókat, bátor fürdőzőket és persze sok-sok hozzánk hasonló túrázót.

Ezerrel kattogtak a fényképezők, miközben megállás nélkül gyalogoltunk lefelé. Néhol a sziklákon átfúrt kőkapukon és alagutakon vezetett keresztül az út, amit különösen élveztünk, mert rövid időre enyhülést nyújtott a hatalmas forróságban.

Kb. 4 km-re a kiindulóponttól egy kis fahídon át elértük az Ötscherhias nevű hüttét. Mi csak Völgyzugolynak neveztük, mert kísértetiesen emlékeztet a Tündék lakhelyére a Gyűrűk Urából. :)

A sziklafalra ráépített menedékházban meleg ételeket és hűtött italokat lehet vásárolni. Utóbbira sorban lecsaptunk, mert tikkasztó volt a hőség. Sajnos azonban a saját magunk által hozott ételt itt nem lehet elfogyasztani, úgyhogy miután normalizálódott a testhőmérsékletünk, tovább álltunk. Egy tábla szerint kb. 20 percnyire található a Mirafall vízesés, ide indultunk. Megérkezésünk után mindenki lerogyott egy általa kiszemelt sziklára. Bakancs le, zokni le és lógattuk a lábunkat a hideg patakvízbe, ami a fölöttünk tornyosuló szikláról folyt alá. Itt végre megehettük a jól megérdemelt szendvicsünket is, miközben az üdítőket a vízbe állítva hűtöttük, amolyan magyar módra. :)

Jól éreztük magunkat, de hirtelen belénk hasított, hogy ellenőrizni kéne a kisvonat menetrendjét, le ne késsük az utolsó járatot. Szomorúan vettük tudomásul, hogy kb. 1 óra múlva indul az utolsó szerelvény, mi pedig kb. másfél óra járásnyira voltunk a kiszemelt megállótól. Így nagyjából az esélytelenek nyugalmával indultunk útnak, mégsem bánta senki a kárbaveszett menetjegyet, mert kárpótolt minket a napi élményáradat. Meg aztán néhány idősebb túrázó is volt velünk, akiket nem akartunk túlhajtani. Az autók sofőrjei előre siettek, hogy legalább ők elérjék a vonatot, mi pedig normál tempóban baktattunk.

Az Ötscherhias-tól meglehetősen meredek és hosszú kaptatón hagytuk el a szurdokot, ami rendesen kivette az energiánkat. Ezen túljutva már kényelmes erdei úton gyalogoltunk egészen az Erlaufklause vonatállomásig. Kb. 20 perc várakozás után megérkezett értünk a három autó, mi bepattantunk és irány a szállás. Hárman panzióra, a többiek kempingre voksoltak a túrára jelentkezésnél. A kemping az Ötscher Naturparktól alig 10 km-re fekvő Erlaufsee nevű tó partján volt, ezért panziót is a közelben kerestem. Először ez utóbbihoz mentünk, ott kiraktuk három társunkat, majd irány a kemping. A recepción már nem volt senki, csupán egy felirat állt a bódé falán: ha zárva találjuk, állítsuk fel a sátrunkat ahol tetszik és másnap reggel 9-ig csekkoljunk be. Így is tettünk, szép sorban feállítottunk egymás mellé 5 sátrat. Aztán megrohamoztuk a tavat, hogy egy kicsit lehűtsük magunkat.

Estére grillezést terveztünk, de a kemping egyetlen sütőjét már kibérelték. A férjem és én ezért kocsiba ültünk és a legközelebbi benzinkúton beszereztünk két darab ún. "egyszergrillt". Ez egy előre elkészített egységcsomag: alumíniumtálca, rajta fémrács, benne faszén, papír és gyújtóanyag. Útközben felvettük a társainkat a panziónál, hiszen ők sem maradhattak ki a buliból! A kempingben kisajátottunk egy nagy, fából készült asztalt, begyújtottuk a grilleket és már kezdődhetett is a sütögetés. Még délelőtt, Ausztriába menet bevásároltunk szalonnát, többféle kolbászt, kenyeret, paprikát és paradicsomot, úgyhogy fejedelmi lakomát csaptunk. Éjfél körül járhatott az idő, mikor visszahúzódtunk a sátrainkba.

Jó ha tudod:

Ötscher Naturpark:
Egy útra szóló vonatjeggyel kombinált belépő felnőtteknek 3 euró, gyerekeknek 1,5 euró. Megvásárolható Wienerbruckban, a park bejáratánál.

Panzió:
Gasthof Seewirt, 35 euró/éj/fő reggelivel kétágyas szobában, egyágyasban 39 euró/fő/éj. A panzió az Erlaufsee partján áll, az Erlaufseestrasse 80 szám alatt, ami St. Sebastian településhez tartozik. www.seewirt-erlaufsee.at

Kemping:
Camping Erlaufsee, 9 euró/éj/sátor ha egy fő alszik benne, ha többen teszik ezt, akkor a sátor díja (3,2 euró) tovább oszlik. A fürdéshez fél eurót kell bedobni a zuhanyfülkében.
www.st-sebastian.at/index.php/freizeitneu/sommer/camping

Címkék: Ausztria Ötscher Naturpark

Oldtimerek a Lánchíd árnyékában

2012.07.07. 23:18 Mérgezett Egér

Imádom a régi autókat! Nem értek hozzájuk, egyszerűen csak frenetikus esztétikai élményt jelentenek számomra. Már hetekkel ezelőtt olvastam, hogy ma délután megérkezik Budapestre a Donau Masters nemzetközi veteránautós túra konvoja. Úgyhogy nagyon vigyáztam, hogy erre a napra ne essen semmilyen program és tutira ott lehessek a Széchenyi téren szombat este. A Németországból induló és a Duna vonalát követve hozzánk érkező autó matuzsálemek látványa az arra autózó, sétáló és bicikliző turistákat és magyarokat egyaránt nézelődésre csábította. Háttérben a Lánchíd, a vár és a Mátyás-templom, a naplementére figyelmeztető ferde napsugarak... Mi más kellene még egy rövid hétvégi kikapcsolódáshoz?

Címkék: Donau Masters

Oslo, a félkész város

2012.07.03. 22:14 Mérgezett Egér

"Oslo, a félkész város. Nézz vissza 10 év múlva!" Akár ezt is kiírhatnák a városhatárt jelző tábla alá. Ahogy a reptérről érkező busz kihajtott az utolsó alagútból, mintha egy óriási építési területre érkeztünk volna. Földtúrások, kerítések, lezárások, daruk, félkész épületek mindenhol. Egy hatalmas városfejlesztési projektbe kezdtek, aminek során a teljes kikötőt átépítik, és új funkciót kapnak a régi iparterületek is. Ennek nyomait a városi séták alkalmával már tapasztaltuk, de még több a földkupac, mint az elkészült rész.

Aker Brygge

Szobor az Aker Brygge-n

A város felfedezését az Operánál kezdtük, amire borzasztóan büszkék az oslo-iak. A 2008-ban átadott épület különlegessége, hogy a tetejére fel lehet sétálni, mint egy hegyre. Fentről pedig belátni a kikötő egy részét.

Oslo-ban érdemes megvásárolni az Oslo Pass-t. Ebből van 1, 2 és 3 napos is. Mi a 2 naposat vettük meg, mert a háromből 1 napot Drobakban töltöttünk (ld. a Júniusi karácsony Drobakban c. bejegyzést). Ezt a legtöbb szálláson be lehet szerezni, mi is a hostel recepcióján jutottunk hozzá. Az ára 395 korona/fő/2 nap. Nem kevés, de innentől szinte minden múzeumba ingyen lehet bemenni és a tömegközlekedés is korlátlanul használható, beleértve a hajójáratokat és a főváros agglomerációját is, sőt jó néhány étteremben kedvezményt is kaphatunk a kártya felmutatásával. A kártyához adnak egy kis füzetet, amiben minden részletesen le van írva.

Miután a zsebünkben lapult az Oslo Pass, nekivágtunk a városnak. A 3-as számú kikötőből indul a 91-es számú hajójárat Bygdøy szigetére, amit mi csak múzeumszigetnek neveztünk. A második megállónál szálltunk ki és elsőre a Kon-Tiki Múzeumba mentünk be, ahol Thor Heyerdahl norvég utazó expedícióinak történetével ismerkedhettünk meg. A látogatás előtt nem sokat tudtam róla (bár lehet, hogy ez az én szegénységi bizonyítványom), de ez volt a legérdekesebb múzeum az összes közül. A múzeumban látható Heyerdahl két hajója, a Ra II, ami papiruszból készült és a névadó Kon-Tiki tutaj is.

Bygdoy

Ra II

Kon-Tiki

A második a Fram Múzeum (a helyieknek csak Amundsen Múzeum) volt. Az épület kívülről úgy néz ki, mint egy ház magas tetővel. Úgy építették meg, hogy partra vontatták Amundsen hajóját, a Fram-ot, amivel meghódította az Északi- és Déli-sarkot, majd köré építették a múzeumot. Itt mindent megtudhattunk a sarkvidéki expedíciókról, de a legjobb mégis az volt, hogy Amundsen hajójának fedélzetére léphettünk, sőt a hajó belseje és helyiségei is látogathatók. Fantasztikus érzés volt azokon a hajódeszkákon sétálni, ahol egykor Amundsen és legénysége, és beállni a hajókormány mögé, amit valaha ő forgatott.

Amundsen Múzeum

Fram

Utolsóként a Tengerészeti Múzeumba látogattunk el, de már csak nagyon rövid időre, mert már kissé megcsömörlöttünk a sok kiállítástól. Ami itt a legjobban tetszett, az egy kb. 20 perces panoráma mozi, ami elrepít Norvégia legszebb és leghíresebb partvidékeire.

Miután elhagytuk a múzeumszigetet, felszálltunk az 1-es metróra. A cél a Holmenkollen sísánc volt, ami az azonos nevű metrómegállótól egy helyes kis kaptatón közelíthető meg. Az Oslo Pass ide is érvényes, úgyhogy egyenesen a felvonóhoz mentünk, ami felvisz a sísánc tetejére. A csúcsról be lehetett látni az egész Oslo-fjordot és bár esőre állt az idő (utána egész délután zuhogott) így is gyönyörű volt!

Holmenkollen

Oslo-fjord borúban

Második és egyben utolsó napunkon ellátogattunk a királyi várhoz és sétáltunk a parkjában, ahová simán be lehet menni. Sőt, még napoznak is ott a norvégok fürdőruhában, bár az útikönyvek szerint ez az egyetlen park Oslo-ban, ahol nem lehet napfürdőzni, de erre a helyiek fittyet hánynak. Mondjuk erre már az útikönyv is utalt. :)

Királyi vár

Őrség

Ezután újra kimentünk a múzeumszigetre, mert a Viking Múzeum előző nap kimaradt. Ez is érdekes volt, bár sokkal többet vártam tőle. Az előző napi szakadó eső után ekkor már hét ágra sütött a nap, ezért úgy döntöttünk, hogy újra felmegyünk a Holmenkollen sísánchoz és napsütésben is megnézzük az Oslo-fjordot. Megérte, mert így sokkal de sokkal szebb volt a kilátás, csillogott az öböl vizén a nap és hihetetlen színek voltak.

Viking Múzeum

Oslo-fjord napsütésben

A városba visszaérve már csak egy vacsorára maradt időnk, aztán rohanás a reptérbuszhoz. Oslo-nak sok arcát láttuk: a borongósat, az esőset, a verőfényeset. Sok mindent megnéztünk és sok mindent nem. Kimaradt a skanzen, a Nobel Békeközpont, a Vigeland szoborpark. De mindig mindenhol hagyunk valamit legközelebbre. Talán 10 év múlva visszanézünk...